Historie

Sinds 1995 zijn wij actief in de autocross, echter de historie gaat veel verder terug. Op jonge leeftijd komen we in aanraking met autocross. Niet zo verwonderlijk, met een vader als baan-official en een oom die een jarenlange actieve was in de keverklasse.

Na een twee jaren vrije-standaard worden er sinds 1997 uitstapjes gemaakt naar de ‘grote’ EuroPokal wedstrijden. In 1999 trekken we de stoute schoenen aan en schrijven we ons in in het Nederlands Kampioenschap bij de toerwagens. Er wordt dat winter een VW Scirocco type 2 gebouwd, voorzien van een VW 2000cc motor. Hoogtepunt dat jaar is de tweede plaats tijdens de NK wedstrijd in Kollum (tussen namen als van Kuringe en Breederland). Dat jaar komen we er al snel achter dat het voor ons niet haalbaar is om in deze klasse voorin mee te strijden. Met de hulp van oom Dirk wordt in het jaar 2000 de overstap gemaakt naar de keverklasse.

We raken in contact met Wiebre van der Meulen (WEB Tuning) en switchen van VW naar Opel. Een juiste keus blijft achteraf, na een aantal testjaren zijn we sinds 2006 vooral in de EuroPokal kampioenschappen hiermee succesvol. De NK wedstrijden gaan up-en-down waarin mooie resultaten worden afgewisseld met mindere.

In 2015, na veertien jaar strijden in de keverklasse is uitdaging is een beetje weg. Patrick heeft zijn voorkeur voor rijden met injectie zoals ook bij de EuroPokal wedstrijden. De overstap naar de Sprint1600 is een feit waar we werkelijk een perfect debuutjaar beleven met een derde plaats in het Nederlands Kampioenschap. De bekroning van dat racejaar komt in de vorm van de titel Rookie-of-the-Year, iets waar we oprecht trots op zijn!

 

Zijn eerste jaar in de Sprint 1600
en dan zo acteren!

Dinand Veneman (The Voice of Autocross)
NK Holterhoek 2015

In 2016 zijn we wederom één van de titelkandidaten, maar met een beetje pech in de laatste wedstrijd worden we vijfde in de eindstand van het NK. Seizoen 2017 is er een met ups en downs. Het hele jaar zijn we competitief maar finishen de eerste drie wedstrijden helaas niet. Uiteindelijk worden we zevende in eindstand.

Het seizoen 2018 beginnen we met twee goede resultaten. De derde wedstrijd begint slecht met veel schade. We missen op een haar na de A-Finale en laten zo kostbare punten liggen. De vierde wedstrijd scoren we een vierde plaats en doen we weer mee in het kampioenschap. Tijdens de vijfde wedstrijd in Halle moeten we helaas al vroeg in de wedstrijd opgeven met technische problemen. De afsluitende wedstrijd rijdt Patrick ijzersterk en grijpt net naast de ‘pole’ voor de finale. Hierin valt hij rijdend op positie drie na een touché in de eerste bocht helaas uit. We zakken in de eindstand uiteindelijk naar de negende plaats. Voor het vierde jaar op rij rijden we ons in de top tien van Nederland en daar zijn we zeer tevreden mee. 

2019 is een wervelend jaar voor ons, op de NK’s zijn er wisselende resultaten en sluiten we het seizoen uiteindelijk af als 10e. Het hoogtepunt dat jaar is de AM wedstrijd in Terwolde in de afsluitende supercup over 2o ronden gaat alles perfect en pakt Patrick de winst. Dit is echt zo supervet!! Na jaren er al dicht bij te hebben gezeten gaat de allerdikste beker mee naar Dedemsvaart. Hier zijn wij als team zo ontzettend trots op 😉

In 2020 en 2021 worden er geen NK’s gereden, mede door corona is er in het eerste jaar helemaal geen kampioenschap. Voor 2021 wordt er besloten om een nieuwe lichtere auto te bouwen, waarmee we in 2022 weer mee willen strijden om het Nederlands Kampioenschap.

Team

Autocross is onmogelijk om in je eentje te doen, al staan wij er bij Patrick soms nog wel eens versteld van wat deze coureur alleen allemaal gedaan krijgt! Uiteraard is er ook een team rondom ‘pb-racing’ en met zijn allen zijn proberen we om tijdens en tussen de wedstrijden alle puntjes op de ‘i’ te zetten.

 

Auto

AutoA&P frame v.v. homolegatie
MotorOpel Zafira 1.6
Tuning & AfstellingMabo Engineering
AansturingCarrot Powertrain
AandrijvingSadev sequentiële 5-bak v.v. separate achteruit
VeringProflex Suspension
Neem contact op

Wil je informatie of heb je vragen, stuur een e-mail

Niet leesbaar? Nieuwe tekst. captcha txt