Historie

Sinds 1995 zijn wij actief in de autocross, echter de historie gaat veel verder terug. Op jonge leeftijd komen we in aanraking met autocross. Niet zo verwonderlijk, met een vader als baan-official en een oom die een jarenlange actieve geschiedenis heeft in met name de keverklasse.

Na een aantal jaren vrije-standaard worden er sinds 1997 uitstapjes gemaakt naar EuroPokal wedstrijden. In 1999 trekken we de stoute schoenen aan en schrijven we ons in in het Nederlands Kampioenschap bij de toerwagens. Er wordt dat winter een VW Scirocco type 2 gebouwd, voorzien van een 2000cc motor. Hoogtepunt dat jaar is de tweede plaats tijdens de NK in Kollum tussen namen als Rob van Kuringe en Peter Breederland. Dat jaar komen we er al snel achter dat het voor ons niet haalbaar is om in deze klasse voorin mee te strijden. Met de hulp van oom Dirk wordt in het jaar 2000 de overstap gemaakt naar de keverklasse.

We raken in contact met Wiebre van der Meulen (WEB Tuning) en switchen van VW naar Opel. Een juiste keus blijft achteraf, na een aantal testjaren zijn we sinds 2006 vooral in de EuroPokal kampioenschappen hiermee succesvol. De NK wedstrijden gaan up-en-down waarin mooie resultaten worden afgewisseld met mindere.

In 2015, na veertien jaar strijden in de keverklasse is uitdaging is een beetje weg. Patrick heeft zijn voorkeur voor rijden met injectie. De overstap naar de Sprint1600 is een feit waar we werkelijk een perfect debuutjaar beleven met een derde plaats in het Eurol Veka Nederlands Kampioenschap. De bekroning van dat racejaar komt in de vorm van de titel Rookie-of-the-Year, iets waar we oprecht trots op zijn!

In 2016 zijn we wederom één van de titelkandidaten, maar met een beetje pech in de laatste wedstrijd worden we vijfde in de eindstand van het Eurol/Veka NK. Seizoen 2017 is er een met ups en downs. Het hele jaar zijn we competitief maar finishen de eerste drie wedstrijden helaas niet. Uiteindelijk worden we zevende in eindstand.

Het seizoen 2018 beginnen we met twee goede resultaten. De derde wedstrijd begint slecht met veel schade. We missen op een haar na de A-Finale en laten zo kostbare punten liggen. De vierde wedstrijd scoren we een vierde plaats en doen we weer mee in het kampioenschap. Tijdens de vijfde wedstrijd in Halle moeten we helaas al vroeg in de wedstrijd opgeven met technische problemen. De afsluitende wedstrijd rijdt Patrick ijzersterk en grijpt net naast de ‘pole’ voor de finale. Hierin valt hij rijdend op positie drie na een touché in de eerste bocht helaas uit. We zakken in de eindstand uiteindelijk naar de negende plaats. Voor het vierde jaar op rij rijden we ons in de top tien van Nederland en daar zijn we zeer tevreden mee. Op naar seizoen 2019!

Team

Autocross is onmogelijk om in je eentje te doen, al staan wij er bij Patrick soms nog wel eens versteld van wat deze coureur alleen allemaal gedaan krijgt! Uiteraard is er ook een team rondom ‘pb-racing’ en met zijn allen zijn proberen we om tijdens en tussen de wedstrijden alle puntjes op de ‘i’ te zetten.

 

Zijn eerste jaar in de Sprint 1600
en dan zo acteren!

Dinand Veneman (The Voice of Autocross)
NK Holterhoek 2015

Auto

AutoA&P frame met homolegatie
MotorOpel Zafira 1.6
Tuning & AfstellingMabo Engineering
AansturingKMS MP 25
AandrijvingSadev sequentiële 5-bak v.v. separate achteruit
VeringProflex Suspension Gerrit Leunk
Neem contact op

Wil je informatie of heb je vragen, stuur een e-mail

Not readable? Change text. captcha txt