Haarle, de voorlaatste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap en voor ons de tweede ‘thuiswedstrijd’, want naast het lidmaatschap van de D.A.C. (organisator van de NK Zuidwolde) zijn we ook lid van de MAC Haarle. In Haarle vinden we een zandbaan met een lang recht einde, wat vanaf start licht neerwaarts loopt gevolgd door een vrij scherpe bocht één-twee. Dan weer omhoog naar de chicane en vervolgens richting bocht drie-vier. De baan heeft voldoende lengte en is ruim opgezet. De baan heeft gedurende de wedstrijd het nodige onderhoud nodig, maar dit is verder prima voor elkaar. Met zomerse temperaturen is het weer ons gunstig gezind en maken we ons op voor een mooie dag autocross.

Access Token not set. You can generate Access Tokens for your Page or Profile on fb.srizon.com. After generating the access token, insert it on the backend

We beginnen vandaag vanaf de tweede rij. Peter van Drunen is als eerste bij de bocht met aan de buitenzijde Edwin Tolkamp. Patrick heeft een goede start en stuurt strak langs de binnenzijde naar twee neemt in de chicane de leiding over en gelijk ook afstand. Tolkamp heeft in ronde vier een succesvolle uitrem-actie vij Van Drunen en steekt binnendoor naar de tweede plek. Patrick heeft inmiddels een mooie voorsprong en wint deze manche. Een mooi begin van de dag.

Manche 2; vanaf rij drie proberen we onze nieuwe banden, de baan is weer vlak, nat (flink gesproeid) en zwaar. De natte prut en de roll-off zijn geen vrienden en roll-off begeeft het binnen een rondje. Maarten Klosters, aan de kop van de wedstrijd merkt hier allemaal niets van en rijdt naar de manche-overwinning. Patrick weet voorbij te gaan aan Sven Prinsen, maar met amper zicht is het alle zeilen bijzetten en kan Prinsen een paar ronden later weer binnendoor. Patrick verliest bijna nog een plekje aan Rob Van Lierop, maar deze zit te dicht aan de greppel en maakt in de laatste bocht nog een koprol. Een zevende plek is het maximale deze manche.

Met nog een eerste startrij tegoed is er in manche drie uitzicht op punten. Van Lierop is snel weg vanaf de tweede rij, maar Patrick kan de A&P er in bocht net voor sturen, pakt de leiding en slaat gelijk een gat met Gerd Robben, inmiddels op twee. De voorsprong wordt in de resterende ronden alsmaar groter en noteren we nog een manche-overwinning.

 

Finale

Dirk-Jan Middelveld heeft vandaag de meeste punten verzameld, Patrick is goed voor positie twee met naast zich de vandaag sterk rijdende Rini Hendriks, Tolkamp en Erik Diepenmaat maken de eerste startrij compleet. Rens van der Haas, de leider in de tussenstand, kende pech in één van de manches en heeft zich via de B-Finale moeten plaatsen.

Tolkamp heeft een perfecte start en stuurt de Honda naar de kop voor Middelveld. Patrick is niet zo goed weg en zit opgesloten tussen Middelveld en Hendriks, raakt de achterzijde van Middelveld en is dan meteen de aansluiting kwijt. Bouwmeester kan profiteren en komt vanaf rij twee binnendoor naar positie drie. Patrick sluit aan achter Hendriks op vijf met achter zich Diepenmaat. De Tolle is weg en stevent, op z’n favoriete ondergrond, af op zijn eerste NK overwinning dit jaar. Hendriks zijn motor krijgt steeds iets meer rookontwikkeling en hij ziet zijn dag letterlijk in rook opgaan en is het einde wedstrijd voor hem. Patrick schuift hierdoor op naar positie vier en voor de vijfde keer dit jaar hebben we een top resultaat op de NK, prachtig!

Het zal in Baarle-Nassau spannend worden, Van der Haas (120pt) heeft vooralsnog de beste papieren en heeft aan een plek bij de eerste zes genoeg om kampioen te worden. Patrick (109pt), Middelveld (107pt) en Tolkamp (107pt) maken alledrie eveneens nog kans op de titel in de Sprint1600…

Nog dank aan Mabo Engineering voor de hulp in de aanloop naar het NK, Hoogstra Autosport voor de service met de banden, Gerrit Leunk voor het beschikbaar stellen van de filmpositie en verder een ieder voor de hand-en-span diensten, top!